מילה של נאור 
פוסט השבוע: המדריך ליוצר הצעיר 

פוסט השבוע: המדריך ליוצר הצעיר

 
מילה של נאור |
 

או "איך להתמודד עם רובוטים ומורידי ביטחון כשאתה מציג את היצירה שלך". אספתי חמישה טיפים שיכולים לעזור לכם כשאתם בתהליך של יצירה כלשהי, ונתקלים באנשים שכל מה שהם יודעים לעשות זה לבאס אתכם, ואל תשכחו את התיאוריה של אלביס על מהו אושר

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

משהו לעשות, מישהו לאהוב ומשהו לצפות לו. זאת התיאוריה של אלביס בכל הנוגע לאושר, ובזה בדיוק עוסק הפרק - כיצד מגיעים אל האושר, ומה קורה כשיש לך רעיון מקורי, אבל בדרך להגשמתו אתה נתקל בכל מיני "רובוטים" שמנסים לחבל בו. אין ספק שכל אחד בתחומו חווה דיכוי מסוג כזה, אבל אני רוצה לדבר על נושא שקרוב ללב שלי ולכן אני מקדיש את הטיפים הבאים ליוצרים ובמאים שנמצאים בתחילת התהליך ורוצים להימנע מעוגמות נפש הנגרמת מאותם מבאסים מקצועיים. גם אם אתם לא מהתחום, עוד תגלו כמה הדברים נכונים גם לכל יוזמה מקורית שתנסו להעלות.

 

לעולם אל תראה דראפט או או אופליין לא גמור לממונה על הפרוייקט מטעם הזכיין

הנטייה של אנשים היא להגיד "זה בסדר אני יודע לראות אופליין" (גרסת עריכה לא סופית). האדם היחידי שיודע לראות אופליין הוא זה שיודע שהוא לא יודע לראות אופליין. כשחבר או במאי שקרוב אליי רוצה להראות לי "דראפט" של תסריט או אופליין אני אומר לו קודם כל שלא יראה לי את זה עד שזה גמור סופית. הנטייה של רוב האנשים היא להראות ואז הדברים עלולים להסתבך. קודם כל תדאג לעמוד מאחורי היצירה שלך במאה אחוז ורק אז תתחיל להראות אותה, אנשים לא יודעים לדמיין את מה שיש לך בראש.

 
היזהרו  מרובוטים
 היזהרו מרובוטים 
 צילום: מתוך החברים של נאור 
 

 

להיזהר מעודף ביטחון עצמי

ביטחון עצמי הוא דבר חשוב מאוד להגשמת מטרה, אך הוא יוביל אותך למקום הנכון רק בזכות זה שתנסה לסדוק אותו שוב ושוב ולבדוק האם מה שכתבת באמת מוכן. גם כשתראה את היצירה ויתנו לך הערות שאתה בטוח שהן לא נכונות, עדיף שתבדוק עם עצמך אם יש משהו בדברים ורק אחרי שתבדוק היטב תעמוד מאחורי הדברים שלך. אני יכול לומר שבהקרנות ראשונות לאנשים בעלי תפקיד משמעותי בקידום הסדרה דווקא הפרקים שהכי פחות אהבו הם אלה שבסופו של דבר הצליחו הכי הרבה. רק אתה יודע באמת את עוצמת הפרק והאינדיקציה הטובה ביותר להבנת כוחה של כל עלילה היא בדיקה על קהל נייטרלי שמהווה סוג של קבוצת מיקוד. הקרנות מושלמות הן אלו שעולות על 20 איש והן אינדקציה מאוד טובה גם לגבי טעויות שאולי עשית ותוכל לתקן.

 

הבנת קצב הסיפור

הדבר הכי חשוב בכתיבה היא הבנת הקצב הסיפורי של כל פרק או של הסרט אותו אתה כותב. הקצב שאתה מכתיב בכתיבה הוא הקצב בו אתה תצטרך לעמוד והוא יכול להשתנות בהתאם לפי סוג הסיפור ועלילות המשנה שבחרת. כתיבה דומה בעיני לריצה, ואם נשווה את הרצון שלך שהסדרה תצליח לרצון של אצן לזכות במדליה אולימפית אז יש משמעות גדולה לתכנון והבנת ה"טמפו" הסיפורי של העלילה, בדיוק כמו תכנון מדוייק של האצן בריצה.

 

אם לדוגמה נבחר ריצת 3,000 כמשוואה לפרק של 30 דקות, ישנו קצב סיפורי מאוד מדויק שאמור להוביל אותך במרחק הזה למה שדומה לריצה ששווה מדליה אולימפית, וככל שתדע לספר את הסיפור בלי שהצופה או זה שממונה על היצירה מטעם הזכיין ירגיש בה את מימד הזמן כך תוכל לגרום ליותר אנשים להתחבר אליה.

 

אין אינדקציה טובה יותר להנאה מסרט סיפור או סדרה מהעובדה שלא הרגשת את הזמן חולף כשצפית בה. הדבר הראשון שאני עושה לפני כתיבה הוא לנסות להבין את הקצב המוזיקלי של הפרק. אני מנסה לדמיין את המנגינה ואת המוזיקה שתיכנס באיזורים מסויימים ותעזור לי לדחוף את הסיפור עוד קצת קדימה, וכשאני מגיע לנקודה בו הסיפור מתלבש לי בול עם המוזיקה אני יודע שאני במקום נכון לגבי מה שאני רוצה לספר.

 
תמיד תעמדו על שלכם
 תמיד תעמדו על שלכם  
 צילום: מתוך החברים של נאור 
 

 

לדעת לעמוד על שלך

בכל העונות של "החברים של נאור" ידעתי בדיוק איפה אני מתחיל ואיפה אני רוצה לסיים. קביעה מראש של פרק סיום חשובה מאוד בעיניי לכתיבת הסדרה ומה שיש לך לומר בה. ככל שתדע יותר טוב איפה אתה מתחיל ואיפה אתה רוצה לסיים לפני כתיבת כל העונה, כך משתפרים סיכוייך לספר את הסיפור בצורה טובה יותר, ממש כמו באותה ריצה.

 

האמונה שלך במה שאתה רוצה לומר היא החשובה ביותר להצלחה. אני יכול לספר שבעונה הראשונה לאחר צילום פרק הפיילוט היה רגע אחד קשה של מחלוקת שהיה עבורי נקודת ציון מאוד משמעותית. ה"רפראנט" (האיש שמייצג את הערוץ המשדר מול היוצרים) רצה שנעשה שינוי מסויים בעריכה לפני שליחת הפיילוט לקבוצות מיקוד. השינוי היה לא נכון בעיני וכולם ייעצו לי לעשותו כדי לרצות את אותו רפראנט שהיה אז יועץ שמנכ"ל הערוץ החשיב כאיש מקצוע מצוין. גם המפיק הקודם של הסדרה שהיה גם חבר טוב שלי ייעץ לי לעשות מה שהוא אומר כדי שהערוץ יהיה איתנו ולא נגדנו. אני אמרתי לו שלא אוכל לעשות זאת מפני שידעתי בוודאות שהוא טועה וידעתי דבר אחד בוודאות אפילו יותר גדולה - אני מעדיף שלא תהיה סדרה בגלל טעות שאני עשיתי מאשר שלא תהיה סדרה בגלל טעות שמישהו אחר עשה. באותו ערב חזרתי הביתה, משמרת העריכה נגמרה בדיוק כשהייתי קרוב לפתרון. הורדתי את הפרק לדי.וי.די  והקרנתי אותו על הקיר בסלון שלי כשאני מצלם אותו עם מצלמת וידאו קטנה בוורסיה עריכתית "הום מייד" ומצאתי את הפתרון. ביום שלמחרת שלחנו את הוורסיה שלי לקבוצות המיקוד ולשמחתי אלה היו קבוצות המיקוד "הטובות ביותר שהיו אי פעם לפרק בודד בסדרה בארץ". מיד אחר כך הערוץ אישר לי להיות גם בימאי הסדרה ומאז הוא רק עומד מאחורי .

 
 
בסוף לא היו קיאקים
 בסוף לא היו קיאקים 
 צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים 
 

 

להיזהר מאנשים שמנסים להצדיק את קיומם על חשבונכם

זהו הטיפ החמישי והחשוב ביותר ואני מכוון אותו כלפי בימאים שרוצים להוביל פרוייקט. אין דבר יותר מסוכן בתעשייה הזאת מאנשים שמביאים את האגו שלהם בכל יום לסט או לאולפן. לי יש גם אגו אבל אני שם אותו לפני יום צילום רק במקום אחד - בסיפור. אין דבר יותר חשוב מהסיפור ומה שאתה רוצה לספר ובעל מקצוע שנמצא על הסט ולא שם את האגו שלו שם עלול לחבל לך בעבודה ולהיות גורם מאוד מסוכן. אתן דוגמא שתמחיש למה אני מתכוון. באותו פרק פיילוט מדובר מהעונה הראשונה "פרק מעלים הידידים", שבו היינו צריכים לשכור את שירותיו של מעלים הידידים (מגולם עלידי אורי גבריאל) כדי להעלים שני ידידים שמפריעים לוייסמן עם בחורה שהוא החל לצאת איתה.

 

המפגש היה אמור להצטלם באיזור סטרילי מוקדם בבוקר על גשר יפהפה מעל הירקון, כשמאחוריו רואים את רידינג. בסיור הלוקיישן הצלם שצילם את הפרק ביקש מהמפיק שבזמן שאנחנו משלמים לאותו "מעלים ידידים" יעברו שלושה קיאקים מתחת לגשר. ניסיתי להסביר לצלם שאני מעוניין שהאיזור יהיה סטרילי בזמן הזה מפני שהצופה צריך להרגיש שהמקום שבו הם נפגשו מבודד. את הצלם זה לא עניין, הוא רצה שלושה קיאקים. כמובן שלא היו קיאקים ובהמשך הסדרה העדפנו צלם אחר. צלם טוב חייב להבין שהוא מצלם סיפור ולא סיפור מספר מצלמה. כל מה שעניין אותו הוא איך הוא יצטייר בעיני חבריו למקצוע ולא הסיפור אותו הוא אמור לצלם. תיזהרו מאנשים שבאים להצדיק את האגו שלהם על חשבון מה שכתבתם.

 

בהצלחה עם הרבה אהבה ומשהו לצפות לו,

נאור

 

צפו בפרק המלא של "משהו לצפות לו"

 

הפספוסים הגדולים של הפרק

 

כל הפרקים המלאים של החברים של נאור לצפייה ישירה בנענע10

 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by